Phenom X4 980 и X6 1100T – последните мохикани на 45-нанометровия процес

септември 7th, 2011

Времето на Phenom приключва, едва ли може да има съмнение в това. Наскоро ви представил AMD A-series, първите произведени по 32-нанометрова технология процесори на компанията, а скоро се очаква появата и на заветните Bulldozer – топмоделите на компанията, на които се залагат големи надежди за възръщане на конкурентноспособността спрямо Intel. Едва ли ще ви изненадам с новината, че те също ще са произведени по 32 нм процес. И все пак за момента върховите представители на AMD остават Phenom X4 980 и X6 1100T. Така че нека като едно кратко отклонение към миналото да погледнем и какво точно ни предлагат.

Процесорите

Честно казано и при двата няма нищо интересно – просто поредните повишения с по 100 МХц на базовата честота. При X4 това означава постигането на 3700 МХц с множител 17,5х, който с новите модели е и максимално възможния за работа на системата Cool&Quiet. За съжаление процесорът все пак остава на 100 МХц над най-високочестотният процесор пускан някога за персонални компютри – Pentium 4 670. Така че AMD пропуснаха възможността да се окичат с рекорд. TDP остава 125Вт, честотата на вградения контролер на паметта е 2 ГХц, а HTT шината е със скорост 4 ГТ/с. Както може да се очаква Phenom X6 1100T е с по-ниска базова честота, предивид наличието на цели 6 ядра – 3300 МХц. Процесорът обаче разполага с технологията TurboCore, позволяваща увеличаването на тактовата честота на до 3 ядра, ако останалите не са натоварени. При това положение максималната честота на двата процесора се изравнява – 3700 МХц. За съжаление времето, което 1100Т прекарава в този режим е доста ограничено, като честотата обикновено варира в рамките между 3300 и 3700 МХц. Останалите характеристики на процесора са същите.

Овърклок

Естествено очаквах последните представители на фамилията да се овърклокват и най-добре, което в голяма степен се оправда. Използвах смесен режим, като овърклоквах както с помощта на опорната честота, така и с множителя на процесора. Това ми позволи да изпитам и възможносите за работа с паметта при по-големи честоти. За съжаление X4 не разполага с усъвършенстваният контролер на ядрото Thuban, което не позволи използването на паметта като DDR3-2000. В края на краищата се задоволих с DDR3-1700 при относително по-затегнати тайминги (7-8-7-20-1Т). X6 на свой ред за пореден път показа по-добрите възможности на контролера си с DDR3-2000 памет, макар и при поразхлабени тайминги – 9-10-9-27-1Т. Като максимални честоти процесорите покориха 4,35 ГХц за ядрата и 2,8 ГХц за контролера и Л3 кеша при X4 980 и 4,01 ГХц и 2,75 ГХц за контролера и Л3 кеша за X6 1100T. Всъщност вторият беше ограничен основно от способноститте на охладителя, тъй като успя да го натовари на границата на възможностите му. С по-добро охлаждане изглежда на пълно възможно постигането на още 80-100 МХц отгоре. Консумацията обаче нараства до драстично, като по груби сметки надминава 250 Вт.

Тестови системи

Процесори: AMD Phenom II Х4 980, X6 1100T

Памет: 2×2 GB Corsair Dominator GT @ DDR3-1600 7-8-7-20-1T

Дънна платка: Asus Crosshair V Formula

Графични адаптери: AMD Radeon HD 6970 @ 900/1400 MHz

Твърд диск: Western Digital Caviar Blue 1000 GB

Захранване: Seasonic SS-520GB, 520Вт, 80+ Bronze

Охлаждане: Corsair A70

Монитор: BenQ E2220HDP, 1920х1080

Операционна система: Windows 7 Home Premium 64-bit

Драйвер: ATI Catalyst 11.8

Настройки

Тестовете в игрите проведох в два режима – 1366х768 и 1920х1080 с максимална детайлност. Във втория случай активирах и 4хАА. Използваната видеокарта в беше Radeon HD 6970, един от най-мощните ускорители в момента. По този начин в по-ниската резолюция натоварването се прехвърля в по-голяма степен към процесора, докато във FullHD лежи почти напълно на плещите на картата.  За всички останали тестове използвах само 1920х1080 разделителна способност. Използвах 64-битовите версии във всички случаи, когато това беше възможно.

PCMark 07 – новата версия на популярния тестове пакет за обща производителност излезе наскоро и се предполага да е актуализирана за текущата ситуация. Използвах само общия тест.

3DMark11 – Новата версия на бенчмарка работи само в DX11 режим, като има доста добра зависимост от процесора. Използвах режима Performance.

Cinebench 11.5 – често използван пакет за тестване на работата в програми за 3D моделиране и рендване.  Базира се на енджина на популярния пакет Cinema 4D. Използвах стандартните настройки.

WinRAR 4.01 – използвах вградения тест на популярния архиватор.

True Crypt 7.0a – популярна програма за криптиране на данни. Разполага с вграден тест използващ различни комбинации от алгоритми. Указах размер на буфера 500 MB и взех резултата от Serpent-Twofish-AES.

7-zip 9.20 – друг набиращ все по-голяма популярност архиватор. Използвах вградения тест с 32 MB речник и съответно 4 и 6 нишки на процесор.

x.264 bench – готов тест, използваш кодека с отворен код x.264. Използвах стандартните настройки.

Photoshop CS5 – може би най-известният професионален редактор на изображения в света. Използвах стандартните настройки, като с хронометър засичах времето за изпълнението на два скрипта. Първият е популярният Retouch Artists Speed Test, вторият е „домашна“ компилация от действия, предоставена ми от моя приятел и колега Георги Павлов. Резултатите са усреденени от 2 изпълнения.

AutoPano Giga 2.5 – Autopano е програма за генериране на панорами от набор от снимки. За тестовете използвах набор от 25 изображения предоставени ми отново от Георги Павлов, като използвах стандартните настройки. Резултатите са усреденени от две изпълнения и засичани с хронометър.

Aliens vs Predator Benchmark – тестът представя поредица от сцени с участието на пришълците като използва енджина на играта в DX11 режим. Настройките бяха максималните с включена теселация и 16х анизотропна филтрация.

Formula 1 2010 – поредния автомобилен симулатор от Codemasters, но този път за изключително технологичния спорт на Формула 1. DirectX11 се използва доста активно от графичния енджин под формата на теселация, меки сенки и изчислителни шейдери. Играта беше тествана с профила Ultra. Използвах вградения тест, симулиращ състезание на една от пистите. Резултатите са усреднени от 2 изпълнения.

Dragon Age 2 – отрочето на Bioware е поредната популярна ролева игра на компанията. Обновения графичен енджин използва последната версия на DirectX и натоварва графичните адаптери изключително сериозно. Тестовете бяха проведени в DX11 режим при обща настройка на качеството Very High с активирани Screen Space Ambient Occlusion, Diffusion Depth of Field, High Quality Blur и High Resolution Textures. Кадрите бяха засичани с FRAPS при кратка разходна на открито в една от локациите на играта.

Just Cause 2 – Just Cause 2 е шуутър от трето лице с отворен свят, която ви предоставя много свобода на действието. Графичния енджин използва само DX10/DX10.1, като за CUDA съвместимите модели на NVidia са налични и допълнителни ефекти, като Brokeh Filter и GPU Watter. Настройките бяха максималните с включен 4хАА. Тестовете провеждах с едно от вградените демота на играта – Concrete Jungle.

Crysis 2 – наследникът на популярната игра, използвана вече 3 години като еталон за графично натоварване изненадва със доста по-оптимизирана графика, която освен че върви по-бързо, също и изглежда по-добре. Наскоро той се сдоби и с поддръжка на DX11, пакет с теселирани модели и текстури с голяма резолюция. Настройките на графиката бяха Extreme за  1366х768 и Ultra за 1920х1080, тъй като няма преки възможности за контрол на АА. Текстурите с висока резолюция включени, а Motion Blur оставих на Medium. Tеста проведох с разходка на открито засичана с FRAPS.

Civilization V – поредния представител на великата походова стратегическа поредица използва активно DX11 и теселация. Всички настройки бяха зададени на максимум, като използвах вградения тест LateGameView. Поради специфичните вътрешни настройки това беше единствения тест проведен в разделителна способност 1680х1050.

Страници: Предишна 1 2 3 Следваща
  1. No comments yet.

  1. септември 7th, 2011